Sluiten
Employee Experience

De term Employee Experience (EX) valt steeds vaker. Maar wat is het eigenlijk? EX is in de eerste plaats iets ván de medewerker. Het is zijn of haar beleving in relatie tot zijn of haar verwachtingen als medewerker. Die verwachting en beleving vormen zich binnen de context van het dienstverband en het werk dat de medewerker doet. Dus is het óók iets van de organisatie zelf. Het is in het belang van de werkgever dat de juiste verwachtingen gewekt worden, en dat de uitvoering daarvan de verwachting als het kan ook een beetje overtreft.

Dat organisaties op deze manier kijken naar het toenemende belang van de beleving van medewerkers en daar actief op sturen is relatief nieuw. Hoe komt het dat EX nu zoveel aandacht krijgt en bezig is aan een opmars?

  • De opkomst van Customer Experience (CX) – en het groeiende besef dat betrokken medewerkers hier het verschil maken (‘Buiten winnen is binnen beginnen’)
  • De toegenomen krapte op de arbeidsmarkt
  • Nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden, met hun eigen ideeën en wensen over hun (gewenste) werkbeleving
  • Er zijn, vaak geadopteerd uit het CX vak, meer en meer tools en methodieken om concreet iets te kunnen doen aan de beleving van medewerkers
EX als domein zelfs nog breder dan CX

Maar de perceptie over wat EX is loopt nog erg uiteen binnen en tussen organisaties. En ook de kansen die organisaties zien in EX en de relatieve belangrijkheid ervan, variëren. Dus zijn de knoppen waaraan we kunnen draaien in EX erg divers. Van werkplek- en kantooromgeving, opleidingsmogelijkheden, ICT-oplossingen, van cultuur naar leiderschapsstijlen, over thema’s en zingeving en zinvol werk, en van employer branding naar arbeidsvoorwaarden, en alles daartussenin.

Visie Altuïtion op strategische EX

Zó divers zelfs dat de organisaties die slagen een goede EX neer te zetten ook komen tot meer ‘engagement’ (betrokkenheid) bij medewerkers en klanten. Daarom loont het om gericht te werken aan de factoren die het engagement van medewerkers vergroten, met ‘trots’ als de grootste booster. Daarbij zou in onze visie de focus moeten liggen op:

  1. Emotionele factoren in plaats van functionele factoren alleen
  2. Zogeheten ‘Kairos momenten’ (memorabele en vaak de niet planbare momenten die er écht toe doen) naast Chronos momenten alleen (voorspelbare, planbare momenten zoals bv een onboarding journey)
  3. De directie connectie met CX en de klant in plaats van gescheiden CX en EX werkvelden in een organisatie.

Concrete acties kunnen zijn het doorvertalen van een (abstracte) missie en visie van een organisatie, naar een door de medewerker beleefd gevoel van ‘van betekenis zijn’ (meaning). Of het vergroten van de vrijheid om te kiezen wat een medewerker denkt dat nodig is om voor klanten het verschil te maken (autonomie) en het steeds beter kunnen worden in wat je doet (groei).

EX Maturity meting

Voor het methodisch in kaart brengen van de EX volwassenheid van de organisatie hebben we de samenwerkging gezicht met Tilburg University (TU) wat heeft geleid tot een echt nieuwe kijk op het meten en verbeteren van de EX volwassenheid van een organisatie langs 8 EX domeinen. Hierbij wordt gekeken naar zowel het organisatiebeleid als acties en gedrag vanuit leidinggevenden. En er wordt gekeken naar structurele dimensies (bijv. de EX visie) en interactionele dimensies (bijv. de sociale connectie) van de organisatie.

Deze meting leidt tot heel gedetailleerd inzicht van de huidige EX volwassenheid en wat er nodig is om de volgende stap te zetten als organisatie. En daar helpen we heel graag bij!

Lieke de Schipper
Senior Consultant

Jouw Employee Experience ontwikkelen naar een 9+ medewerkersbeleving?