Het ontwerpen van een CX-strategie en bijbehorend veranderverhaal past in elke fase van CX volwassenheid. Wanneer je al een aantal essentiële stappen hebt gezet rondom het organiseren van klantbeleving in jouw organisatie, en je klaar bent om klantgerichtheid écht op de kaart te zetten. Of misschien is CX nieuw binnen jouw bedrijf en sta je nog aan de start van jullie reis. Een aansprekend veranderverhaal waarin je een droom – de CX North Star – beschrijft helpt om intern alle collega’s te activeren om vanuit eigen rol en enthousiasme bij te dragen. Een bijbehorende CX-strategie vertaalt concreet hoe je die droom kunt bereiken.
Hoe ontwerp je een inspirerende CX visie en CX strategie, inclusief bijbehorend veranderverhaal? De eerste stap is het formuleren van een duidelijke stip op de horizon. Jullie eigen CX visie. Deze stip maakt tastbaar waar we het voor doen en, vooral, wat jullie klant hiervan gaat merken. Gelijktijdig bepalen we waar jullie staan op vlak van CX volwassenheid. Vervolgens maken we een haalbare strategie hoe daar te komen. We staan stil bij klantfrustraties, halen succesverhalen rondom klanten op en ontwerpen zo de ideale klantbeleving. We hebben daarbij aandacht voor de rol van andere afdelingen en zorgen dat de strategie aansprekend is voor een bredere groep dan alleen het CX team. Want een succesvolle CX strategie is van de hele organisatie, waarbij de CX afdeling een regierol heeft.
Bij Altuïtion geloven we dat emotionele klantbeleving dé enige lange termijn onderscheidende factor is voor organisaties. Daarom is een vertaling hiervan in een duidelijke strategie en veranderverhaal essentieel.
We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.