Sluiten

Dieperliggende inzichten in klant- en medewerkersbeleving via de ZMET®-methodiek

Belevingsonderzoek, geïnspireerd door de ZMET®-methodiek, biedt jouw organisatie diepgaand inzicht in de complexe belevingswereld van klanten. Deze onderzoeksmethode stelt je in staat om niet alleen de bewuste keuzes van klanten te begrijpen, maar ook de onderliggende, vaak onbewuste drijfveren die hun beslissingen beïnvloeden. Denk hierbij aan de triggers die hen aanzetten tot actie, de blokkades die hen tegenhouden, en de verwachtingen en motieven die hun gedrag sturen.

Wat dit onderzoek zo krachtig maakt, is de manier waarop het gebruikmaakt van metaforen en visuele beelden. Respondenten worden gevraagd om tijdens de gesprekken van 1,5 uur visuele beelden mee te nemen die voor hen symbool staan voor hun gedachten en gevoelens. Deze beelden helpen om vaak moeilijk uit te drukken gedachten en gevoelens makkelijker bespreekbaar te maken. Door deze aanpak krijgt jouw organisatie dieper inzicht in de belevingswereld van de klant, waardoor je organisatie beter kan inspelen op hun werkelijke behoeften en verwachtingen.

Wat is de ZMET®-methodiek?

ZMET® is een aan Harvard Business School ontwikkelde kwalitatieve onderzoeksmethode om het merk in relatie tot de dienstverlening van je organisatie op het diepst mogelijk niveau te begrijpen en in kaart te brengen. Traditioneel kwalitatief marktonderzoek is doorgaans niet alleen kostbaar, het kent ook zijn beperkingen. Want deze vorm van onderzoek is per definitie gebaseerd op denkbeelden en behoeften waarvan de consument zich bewust is, en derhalve kan verwoorden.

Wetenschappelijk is echter vastgesteld dat het overgrote deel van onze beslissingen in het ‘onbewuste’ deel van ons brein genomen worden. Dat wat ons werkelijk beweegt, laat zich met de traditionele marktonderzoeksmethoden dus niet zomaar verwoorden.

De gepatenteerde onderzoeksmethode ZMET® legt die ‘verborgen beweegredenen’ echter wél bloot. ZMET® is ontwikkeld door prof. Gerald Zaltman aan de Harvard Business School en gebaseerd op de meest recente ontwikkelingen in de sociale, psychologische en biologische wetenschappen. De methode maakt gebruik van de wetenschap dat 90 tot 95% van onze gedachtegang in het onbewuste brein plaatsheeft, en dan ook nog voornamelijk in de vorm van beelden.

Unieke gelicenseerde methodiek

“Altuïtion has an exclusive license within the Netherlands to use the patented ZMET® method developed by Gerald Zaltman at the Harvard Business School. The ZMET® patent (USA Patent Number 5,436,830) is owned by Olson Zaltman & Associates, LLC. This license is authorized by Olson Zaltman & Associates, LLC.”

Middels ZMET®  zorgt Altuïtion ervoor dat je begrijpt wat de bewuste en onbewuste behoeften en associaties (zowel emotioneel als functioneel) zijn van klanten en medewerkers met je merk en dienstverlening als startpunt voor het realiseren van een 9+ beleving.

Stephan van Slooten
Managing Partner

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.