Case Apenheul
De ultieme balans: dierenwelzijn en bezoekersbeleving in harmonie
De ultieme balans: dierenwelzijn en bezoekersbeleving in harmonie
Apenheul is toegewijd aan het welzijn van haar prachtige dieren en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor de bezoekers. Daarom heeft het park in 2014 haar customer journey in kaart gebracht samen met Altuïtion middels customer journey mapping. Dankzij continu onderzoek, geïnitieerd door Susan Fledderus (Belevingsmanager bij Apenheul) en Miriam Glazenburg (Projectmanager & Marketeer bij Apenheul), zijn er de afgelopen jaren diverse aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd. Denk aan een gloednieuw apen-gebied, horecaterrassen in harmonie met de natuurlijke omgeving, een insectenmuur in het dwergapen-gebied en avontuurlijke speelplekken voor de jongste ontdekkers om spelenderwijs te leren en ontdekken. Om te begrijpen hoe deze innovaties de bezoekerservaring hebben veranderd en om het park nog verder te verbeteren, brengen Susan en Miriam de customer journey opnieuw in kaart, wederom met Altuïtion als gids.
Om een diepgaand begrip te krijgen van de gedachten en gevoelens van Apenheul-bezoekers, voeren Susan en Miriam een reeks belevingsinterviews met de bezoekers. Met de ondersteuning van Merel Bakermans vanuit Altuïtion, duiken ze diep in de belevingswereld van de bezoekers om een helder inzicht te krijgen.
Terwijl bezoekers de wereld van Apenheul verkennen, ervaren ze (onbewust) emotionele behoeften die hun ervaring sturen. Het onderzoek onthult vijf centrale belevingsthema’s die nauw verbonden zijn met deze emotionele behoeften en van invloed zijn op de bezoekerservaring in het park. Susan omschrijft deze behoeften als ‘lekker samen willen zijn, en de vrijheid ervaren om echt even tot elkaar te kunnen komen in een relaxte en prachtige omgeving’. Deze inzichten maken direct duidelijk dat er al veel dingen goed gaan in Apenheul: van de boeiende variatie aan loslopende apen tot de mogelijkheden om te spelen, te leren en te beleven, en de avonturen die achter elke bocht op de vaste looproute schuilen. Ook wordt duidelijk dat de rijke natuur, de park ambiance en de vriendelijke, deskundige medewerkers bijdragen aan een positieve ervaring. Zo is Apenheul een paradijs op de Veluwe waar gezinnen samen een spannende ontdekkingsreis beleven.
"Een intensief traject, maar met een rijke uitkomst. We konden uiteindelijk vijf centrale belevingsthema’s benoemen – thema’s die bezoekers echt op emotioneel niveau raken, en die ons handvatten bieden om richting te kunnen geven aan de toekomstige beleving van het park."
Miriam Glazenburg, Projectmanager & Marketeer bij Apenheul
Het onderzoek naar de emotionele beleving van bezoekers van Apenheul, vastgelegd in een emotiecurve, laat zien dat de hoogtepunten van een bezoek worden gevormd door het grote aantal loslopende apen en de georganiseerde activiteiten, zoals de spannende gorillavoederpresentaties.
Miriam deelt enkele interessante ontdekkingen. “Alleen sommige bezoekers die zich de grote wolapen die losliepen in de jaren zeventig nog konden herinneren, zijn soms wat teleurgesteld. Maar overall is de beleving gedurende de hele journey in het park positief.” Toch wijst Miriam op een dalervaring in de customer journey: het vertrek uit het park. Het gebrek aan betekenisvolle momenten maakt dat bezoekers de wandeling terug naar hun auto als een “ervaringsarme” fase ervaren. Een gemiste kans, kijkend naar de Peak-End-Rule, waarbij de hoogtepunten en het einde van een ervaring de herinnering kleur geven, aldus Miriam.
Susan en Miriam duiken diep in de emotiecurve en ontdekken drie cruciale ‘Momenten van de waarheid’:
Er liggen mogelijkheden om bezoekers op verschillende delen van de route vaker te verrassen met boeiende interacties, niet alleen bij georganiseerde activiteiten, maar ook op andere locaties in het park.
Medewerkers spelen een belangrijke rol door op onverwachte momenten interessante weetjes te delen en uitleg te geven over het gedrag van de apen. Zo wordt de emotiecurve ook positief beïnvloed tijdens minder ervaringsrijke momenten.
Het vertrek uit het park wordt erkend als een cruciaal moment. Het is het allerlaatste moment van bezoekers in het park – om dit belangrijke ‘Moment van de waarheid’ optimaal te benutten, werkt het park aan de ontwikkeling van een nieuw uitgangsgebied waar het park vertrekkende bezoekers nog één keer verrast met wat haar zo bijzonder maakt: loslopende apen in een overweldigende natuurlijke omgeving. Zo sluit ieder gezin een avontuurlijke dag in Apenheul positief af.
Susan en Miriam zijn enthousiast over de waardevolle inzichten uit de Customer Journey. Samen met een multidisciplinair team werken ze de komende jaren aan verbeteringen die op cruciale momenten het verschil maken, zodat Apenheul een onvergetelijke ervaring blijft voor haar bezoekers. Susan benadrukt dat naast het goed functioneren van het park, ook de emotionele behoeften van de bezoekers van groot belang zijn. Ze legt uit: ‘’Dat klinkt misschien logisch, maar als je dit echt goed tot jezelf laat doordringen ga je toch nét op een andere manier naar je park kijken. Waarbij op sommige plekken juist ‘less is more’ de sleutel is.” Ze laat weten dat er zelfs concrete plannen liggen om ook de beleving van Apenheulmedewerkers (Employee Journey) onder de loep te nemen. Susan onderstreept: “Wat dat betreft blijft ook voor onszelf Apenheul een ongoing ontdekkingstocht.”
Voor Susan waren de belevingsinterviews in het begin van het traject de grootste uitdaging. Ze werkt al lang bij Apenheul en had de neiging om dingen in te vullen. Dankzij Altuïtion leerde ze open vragen te stellen, ruimte te geven aan anderen, stiltes te laten vallen en goed door te vragen. Het resultaat: verrassende uitspraken en waardevolle inzichten, die zelfs voor kippenvelmomentjes zorgden.
“Je kunt nu eenmaal niet alles perfect voor elkaar hebben in zo’n groot park en er zijn altijd punten ter verbetering. Door echt goed met elkaar te letten op de momenten van de waarheid weten we nu waar de focus moet liggen. Dit geeft voldoende input voor onze plannen voor de komende jaren.”
Susan Fledderus, belevingsmanager bij Apenheul
Als projectleider waarborgt Miriam een soepel verloop van het proces, van brainstorm tot de start van de uiteindelijke activiteiten. Ze geniet wanneer bezoekers haar inzet waarderen en een extra dimensie aan hun bezoek ervaren. Ze licht toe: “Veel mensen vertellen dit niet uit zichzelf, maar door de methodiek die ik van Altuïtion heb geleerd, weet je in anderhalf uur de diepere emoties boven water te krijgen. Om vervolgens met een team bij Apenheul aan de slag te kunnen gaan met de momenten van de waarheid, en zo op de juiste momenten het verschil te kunnen maken. Ik heb er zin in!”
Apenheul streeft naar de perfecte balans tussen een grote glimlach op het gezicht van bezoekers én het welzijn van de dieren. Met behulp van waardevolle inzichten uit het onderzoek en concrete plannen voor bezoekers en medewerkers, werkt het park continu aan het verbeteren van beide facetten. Zodat zowel de bezoekers als de dieren optimaal genieten van hun tijd in het park en de aandacht krijgen die ze verdienen.
We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.