Waarom Branding Juist in het AI-Tijdperk Essentieel Is
In het AI-tijdperk wordt branding cruciaal: ontdek hoe een sterke merkstrategie en branded customer experience jouw merk relevant houden.
Lees dit artikel in 3 min
Een verkoper of servicemonteur die expliciet vraagt (of zelfs bedelt) om in de onvermijdbare NPS- of tevredenheidsenquête alstublieft ‘uitstekend’ in te vullen, omdat er voor hem zoveel van afhangt. Herkenbaar? Het kan erger: de meest bizarre variant die wij ooit meegemaakt hebben, betrof een drie paginadikke smeekbede om een hoge NPS:
Steeds meer organisaties belonen of bestraffen individuele werknemers mede op basis van individuele scores als NPS of andere metrics. Daarbij wordt de financiële vergoeding voor de medewerker voor een (groot) deel afhankelijk van een ‘excellent’-beoordeling door de klant. Om een werknemer bewust te houden van het belang van klantgerichtheid kan dit prima zijn, maar wij merken wel op dat voorkomen moet worden dat enkel de druk op de klant wordt opgevoerd om maar een goede score te krijgen. De beloning moet vooral inspireren tot daadwerkelijk betere performance.
Vragen om een 9+ werkt contraproductief. Vergelijk het met de bonusaffaire: aangetoond is dat hogere bonussen averechts werken, omdat het middel het doel wordt. En omdat er dan trucjes blijken te zijn waarmee je dat doel óók haalt. Zo werkt het ook bij een te straffe NPS-sturing. Hier zijn soortgelijke trucjes mogelijk, maar het zijn juist die trucjes die de positieve klantbeleving vaak om zeep helpen. Onderzoek heeft aangetoond dat vragen om een positieve evaluatie leidt tot een lagere klanttevredenheid dan in situaties waarin klanten niet gevraagd wordt om een positieve waardering. Er blijkt bij een bepaald type klanten zelfs sprake te zijn van een negatieve impact op de intentie tot herhaalaankopen en het aanbevelen aan derden.
Kortom: je moet niet om een 9+ vragen, je moet de 9+ echt waarmaken. We bevelen organisaties aan de NPS in te zetten als middel waar het voor bedoeld is: een beweging in gang zetten die leidt tot een betere klantbeleving. Loyaliteit en aanbeveling moet je verdienen. Rechtstreeks vragen of je het heel goed doet in de ogen van de klant, is vragen naar de bekende weg. Terwijl je echte opdracht is om dingen op het spoor te komen die daadwerkelijk vanuit de klantbeleving het verschil kunnen maken en die voor de klant een 9+ opleveren. Probeer het eens in uw relatie: “Schat, vertel me nog eens dat je me zo fantastisch vindt.” Zou het werken? Sterker nog, vraag het een aantal keer achter elkaar en u kunt uw partner om een aanbeveling vragen.
Bron: CustomerFirst!
Auteur: Stephan van Slooten, Altuïtion
In het AI-tijdperk wordt branding cruciaal: ontdek hoe een sterke merkstrategie en branded customer experience jouw merk relevant houden.
Lees verderHoe verhalen mensen écht in beweging brengen – en hoe jij ermee aan de slag kunt, de klantreis versterkt en je customer experience verbetert
Lees verderCX-professionals hebben lijnmanagement nodig voor échte klant- en businessimpact. Het omgekeerde geldt ook.
Lees verderKlanten zijn bereid meer te betalen voor producten en diensten die ‘anders’ zijn. En voor belevingen die resulteren in time well spent in plaats van time well saved (gemak). Aandacht voor jouw persoonlijke wensen is immers een steeds schaarser goed, net als een unieke memorabele klantbeleving.
Lees verderWelkom in de belevings-economie! Die heeft inmiddels ook haar intrede gedaan in de ICT-sector. IT-afdelingen worden steeds kleiner, sneller en gespecialiseerder. Een transformatie die wordt veroorzaakt door digitalisering, maar vooral doordat bedrijven steeds klantgerichter werken. Maar hoe kom je als één van de velen nu écht binnen in het hart en in het hoofd van je klant? Hoe groei je door tot een 9+ organisatie die zichzelf weet te onderscheiden?
Lees verderLaat grijs niet de kleur van digitale transformatie worden: colour your company
Lees verder