Waarom Branding Juist in het AI-Tijdperk Essentieel Is
In het AI-tijdperk wordt branding cruciaal: ontdek hoe een sterke merkstrategie en branded customer experience jouw merk relevant houden.
Lees dit artikel in 3 min
We kunnen dit – vaak frustrerende – gegeven het makkelijkst verklaren aan de hand van de eenvoudige formule: klanttevredenheid = wat klanten verwachten te krijgen – hoe klanten dat wat ze daadwerkelijk krijgen, percipiëren. De klanten van de genoemde professionals gaan er gewoonweg vanuit dat deze heel goed zijn in hun werk en ‘er van zijn’. Bij deze ‘operational excellence’ – goed en efficiënt doen waarvoor je betaald wordt – gaat het voornamelijk om de functionele afstemming tussen de (merk)belofte van de organisatie/ professional en de verwachting van de klant op functionele aspecten zoals leverbetrouwbaarheid, snelheid en gemak. Vervelend maar waar: dit soort ‘sleutelen aan functionele processen’ heeft weinig tot geen emotionele impact op de klant en leidt (dus) niet tot echte loyaliteit, omdat het eigenlijk gewoon het inlossen van verwachtingen van de klant betreft.
Als loyaliteit wel je doel is, zul je een positieve (9+) klantbeleving moeten neerzetten. Dit vraagt wat anders, namelijk het overtreffen van de verwachtingen van klanten en het inspelen op de emotionele beleving. Om te achterhalen wat de klantverwachtingen zijn, en hoe je deze kunt overtreffen worden steeds vaker Customer Journeys ingezet. Dit is een analyse- en verbetermethodiek waarmee een organisatie zich systematisch verdiept in de functionele én emotionele belevingswereld van de klant.
Enkele suggesties voor de genoemde professionals op basis van zogenaamde Belevingsklassiekers™: bel als arts de patiënt eens op als deze een paar dagen thuis is, en vraag hoe het nu met de revalidatie gaat (‘persoonlijke aandacht van de autoriteit zelf’). Vraag als timmerman eens of je een foto van het fraaie resultaat op je website mag plaatsen (‘hij heeft bij ons kennelijk een huzarenstukje geleverd’). En benoem als advocaat de onzekerheid van je cliënt in de aanloop naar de zitting, en help deze weg te nemen (‘hij snapt mijn behoefte nog voordat ik deze heb kunnen benoemen’). Grote kans dat zij wel diep indruk maken in de ‘reis’ en beleving van hun klant. Functioneel en nu ook emotioneel. Een meesterlijk gevoel.
Bron: CustomerFirst!
Auteur: Stephan van Slooten, Altuïtion
In het AI-tijdperk wordt branding cruciaal: ontdek hoe een sterke merkstrategie en branded customer experience jouw merk relevant houden.
Lees verderHoe verhalen mensen écht in beweging brengen – en hoe jij ermee aan de slag kunt, de klantreis versterkt en je customer experience verbetert
Lees verderCX-professionals hebben lijnmanagement nodig voor échte klant- en businessimpact. Het omgekeerde geldt ook.
Lees verderKlanten zijn bereid meer te betalen voor producten en diensten die ‘anders’ zijn. En voor belevingen die resulteren in time well spent in plaats van time well saved (gemak). Aandacht voor jouw persoonlijke wensen is immers een steeds schaarser goed, net als een unieke memorabele klantbeleving.
Lees verderWelkom in de belevings-economie! Die heeft inmiddels ook haar intrede gedaan in de ICT-sector. IT-afdelingen worden steeds kleiner, sneller en gespecialiseerder. Een transformatie die wordt veroorzaakt door digitalisering, maar vooral doordat bedrijven steeds klantgerichter werken. Maar hoe kom je als één van de velen nu écht binnen in het hart en in het hoofd van je klant? Hoe groei je door tot een 9+ organisatie die zichzelf weet te onderscheiden?
Lees verderLaat grijs niet de kleur van digitale transformatie worden: colour your company
Lees verder