Sluiten
Employee Experience

De term Employee Experience valt steeds vaker. Maar wat is het eigenlijk? EX is in de eerste plaats iets ván de medewerker. Het is zijn of haar beleving in relatie tot zijn of haar verwachtingen als medewerker. Die verwachting en beleving vormen zich binnen de context van het dienstverband en het werk dat de medewerker uitvoert, dus het is óók iets van de organisatie. Het is in het belang van de werkgever dat de juiste verwachtingen gewekt worden en dat de uitvoering daarvan de verwachting op z’n minst een klein beetje overtreft.

Dat organisaties op deze manier kijken naar de beleving van medewerkers en daar actief op sturen is relatief nieuw. Hoe komt dat nou dat EX nu zoveel aandacht krijgt en bezig is aan een opmars?

  • De opkomst van CX (en het groeiende besef dat engaged medewerkers hier het verschil maken)
  • Krapte op de arbeidsmarkt
  • Nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden
  • We hebben, geadopteerd vanuit CX, inmiddels de tools en methodieken om concreet iets te kunnen doen aan de beleving van medewerkers
Employee Engagement boosten

Maar de perceptie over wat EX is loopt nog uiteen binnen organisaties. En ook de kansen die organisaties zien in EX en de relatieve belangrijkheid ervan, variëren. Daarnaast zijn de knoppen waaraan we kunnen draaien in EX divers en van verschillende aard. Van werkplek- en kantooromgeving, opleidingsmogelijkheden, ICT-oplossingen, van cultuur naar leiderschapsstijlen, van employer branding naar arbeidsvoorwaarden, en alles daartussenin.

Zó divers dat de organisaties die slagen om een goede EX neer te zetten, organisaties zijn die in staat zijn om de juiste prioriteiten te stellen. Daarnaast weten we vanuit onze ervaring en (belevings)onderzoeken dat positieve EX leidt tot meer ‘engagement’ (betrokkenheid). Daarom zouden we wat ons betreft gericht moeten werken aan de factoren die het engagement van medewerkers vergroten, met ‘trots’ als de grootste booster. Daarbij zou de focus moeten liggen op:

  • Emotionele factoren in plaats van functionele factoren
  • Kairos momenten (momenten die een memorabele beleving achterlaten, op momenten dat het er écht toe doet) in plaats van op Chronos momenten (momenten die elkaar opvolgen en voorspelbaar zijn, denk aan een onboarding journey)
  • Connectie met CX in plaats van gescheiden CX en EX werkvelden

Concrete acties kunnen bijvoorbeeld zijn het doorvertalen van een (abstracte) missie en visie van een organisatie, naar een door de medewerker persoonlijk beleefd gevoel van ‘van betekenis zijn’ (meaning). Of het vergroten van de vrijheid om te kiezen wat een medewerker denkt dat nodig is om voor klanten het verschil te maken (autonomie) en het steeds beter kunnen worden in wat je doet (groei). Daar helpen we je graag bij.

Janine Himpers
Senior Consultant

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.