Customer Journey & Employee Journey
Customer Journey of Employee Journey Validatie Customer Journey of Employee Journey Framework Customer Journey Management
Customer Journey of Employee Journey Validatie Customer Journey of Employee Journey Framework Customer Journey Management
De Klantreis-methodiek is een heel krachtig hulpmiddel gebleken voor organisaties om de dienstverlening aan nieuwe en bestaande klanten vanuit verschillende disciplines in te richten en te verbeteren. De methodiek blijkt eveneens heel waardevol te zijn voor het binden en boeien van de eigen medewerkers en partners. Daarom behoren Klantreizen, Medewerkersreizen en Partnerreizen tot de kerndiensten van Altuïtion. Altuïtion heeft vele honderden Customer Journey- en Employee Journey-projecten uitgevoerd en begeleid, en ook vele honderden medewerkers van organisaties opgeleid tot Customer Journey Master en Customer Journey Deskundige. Voor elke 9+ organisatie is inzicht de belangrijkste Klantreizen en het goed uitwerken ervan op emotionele beleving een fundament om te komen tot een excellente klantbelevingen en klantbediening.
Meer partijen bieden Customer Journeys aan. Veelal zijn dit niet meer dan (functionele danwel organisatorische) touchpointanalyses. Voor Altuïtion valt een Customer Journey echter samen met het begrip ‘klantbelevingsreis’: niet alleen de fysieke en digitale contactmomenten worden geanalyseerd, maar ook alles wat een klant rondom zo’n moment voelt en beleeft (i.e. analyse van de emotionele klantbeleving). Daartoe gebruiken we een unieke set tools, waaronder belevingsinterviews, alsmede de gepatenteerde ZMET®-onderzoeksmethode.
Wanneer je meer inzicht wilt krijgen in welke stappen een klant, medewerker of partner doorloopt en ook wilt weten wat ze daarbij denken, voelen, nodig hebben en verwachten, dan biedt een (customer) journey traject een waardevolle basis en startpunt voor het verbeteren van de (klant)beleving. Ons competentieontwikkelingsprogramma is geschikt wanneer je ervoor wilt zorgen dat jouw organisatie in de toekomst zelfstandig de journeys in kaart kan brengen.
Naast de facilitatie en het project management van een customer journey traject, bieden we ook een medewerkerscompetentie ontwikkeling add-on. Normaal gesproken spreken doet Altuïtion de interviews met klanten/medewerkers/partners, op basis van die interviews kunnen we de journey in kaart brengen. Met een competentieontwikkelingsprogramma nemen we je medewerkers intensief mee in ons proces en leren ze hoe ze dit een volgende keer zelf kunnen doen. Ze worden getraind in het uitvoeren van belevingsinterviews en worden meegenomen in het analyseproces en het optekenen van de journey.
Altuïtion heeft de Customer Journey-methodiek (ESPE™) op de Nederlandse markt geïntroduceerd en heeft inmiddels vele honderden trajecten uitgevoerd bij grote, middelgrote en kleinere marktpartijen in uiteenlopende sectoren. Naast de ‘klassieke’ Customer Journey heeft Altuïtion ook ruime ervaring opgedaan in bijzondere toepassingen van de Customer Journey, zoals de Employee Journey, de Patient Journey en de ‘merk-waardige’ Signature Journey™.
In een sterk veranderende wereld (organisatie(processen)) kunnen inzichten uit eerdere onderzoeken gedateerd zijn. Middels de validatie van klantreizen wordt het onderzoek herhaald en overeenkomsten en verschillen uit destijds ‘gemapte’ klantreizen worden inzichtelijk gemaakt.
Om inzicht te krijgen in de huidige klantbeleving (en de veranderingen t.o.v. vorige onderzoeksresultaten), zal diepgaand kwalitatief onderzoek nodig zijn. Door de klantreis opnieuw in kaart te brengen voor de doelgroep a.d.h.v. belevingsinterviews, kan worden achterhaald welke (emotionele) behoeften zijn ingevuld in de afgelopen jaren en waar juist (nog/nu) behoefte aan is. Daarbij biedt het in kaart brengen van de nieuwe journey ook inzicht in de overwegingen, belevingen, percepties en (onuitgesproken) verwachtingen en rituelen van de moderne klant.
Tijdens de analyse vergelijkt Altuïtion de resultaten van het nieuwe onderzoek met eerdere bevindingen. Dit biedt waardevol inzicht in de ontwikkeling van de klant- of medewerkersbeleving. Door deze vergelijking kunnen we de verschillen tussen de oude en nieuwe beleving identificeren. Dit is van belang voor het begrijpen van eventuele veranderingen in gedrag, behoeften en verwachtingen.
Een Journey Framework maakt inzichtelijk welke customer of employee journeys (hoofdlijnen) er zijn en hoe deze journeys samenhangen. Daarnaast zal het framework de basis vormen voor de prioritering van de verschillende journeys op basis van waarde en impact. De organisatie krijgt hiermee overzicht en kan werken aan de gezamenlijke ambitie, namelijk het werken aan het verbeteren van de totale klantbeleving.
Het opstellen van een Journey Framework draagt bij aan het creëren van een gezamenlijk vertrekpunt dat alleen met elkaar kan worden gemaakt (gezamenlijke activiteit). Daarnaast verbetert en Journey Framework de gezamenlijke terminologie. Het helpt bij het voorkomen dat verschillende definities over de Customer of Employee Lifecycle of customer of employee journeys ontstaan. Tot slot creëert een Journey Framework overzicht: we kunnen zien welke klantreizen elkaar volgen en welke paden deelnemers of werkgevers lopen. Overdracht kan op elkaar worden afgestemd of klantreizen kunnen gezamenlijk worden opgepakt om één klantervaring te creëren.
We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.