Onze website gebruikt cookies om onze website te verbeteren. Meer informatie
Sluit dit venster

Case: Rotterdam Partners

Rotterdam moet je (vooral zélf) doen


Internationale bezoekers zijn voor grote steden een economisch belangrijke doelgroep. Dat is voor Rotterdam niet anders. Maar citymarketingorganisatie Rotterdam Partners ontwikkelde wél een geheel eigen aanpak om reizigers uit Europa en daarbuiten te verleiden de Maasstad te bezoeken. Altuïtion mocht daaraan een bijdrage leveren. 

Rotterdam Partners is de officiële citymarketingorganisatie van Rotterdam en zet de stad sinds jaar en dag internationaal op de kaart als ‘tofste stad van Nederland’. Niet alleen door de deuren te openen voor buitenlandse bedrijven en internationale congressen, maar ook met campagnes om meer bezoekers naar de stad te trekken. “Al in de periode vóór corona dachten we na over de beste manier om zogeheten ‘quality travellers’ aan te trekken”, zegt Claire van Schagen, Marketing Strateeg bij Rotterdam Partners. “Ofwel: we wilden bezoekers bereiken die passen bij het DNA van deze bijzondere stad, die vallen voor het rauwe randje, het nog niet helemaal uitgekristalliseerde, de culturele diversiteit en onze ambities op het gebied van duurzaamheid.”

Toen echter de coronapandemie uitbrak, bleven in één klap alle bezoekers weg. Van Schagen: “We hebben toen gedacht: laten we niet op onze handen gaan zitten en onze tijd goed gebruiken. Aangezien de gemeente Rotterdam al eerder de vraag bij ons neergelegd had hoe zij de ‘stadsbeleving’ het beste kon optimaliseren, hebben we het daarvoor beschikbaar gestelde budget aangewend om samen met Altuïtion een serie belevingsinterviews te doen met zogeheten ‘frontrunners’: internationale reizigers die vaak en graag steden bezoeken, bezig zijn met de toekomst, gefocust zijn op positieve oplossingen en die snappen wat de uitdagingen zijn die wij als stad hebben. Kortom, mensen die vooruitlopen en soms bewust, soms onbewust een belangrijke beïnvloeder zijn voor andere potentiële bezoekers. We wilden weten: wat trekt deze mensen aan in een stad als Rotterdam en wat zouden ze er willen aantreffen? En wat moeten we doen om ervoor te zorgen dat als straks de wereld weer opengaat, deze specifieke doelgroep Rotterdam op de reisagenda heeft staan?”
 

Levend laboratorium 

Deze belevingsinterviews werden online uitgevoerd door Wim Buedts, associate partner van Altuïtion. Buedts: “Deze waren door Rotterdam Partners geselecteerd via contacten uit het eigen netwerk. Jong en oud, en van de meest uiteenlopende signatuur maar met als gemende deler een zekere avontuurlijke mentaliteit, en een voorkeur voor ongebaande paden. Ik heb gesproken met Australiërs, Fransen, Brazilianen en nog enkele andere nationaliteiten, en samen met hen hun associaties met Rotterdam verkend. Dit waren overigens zeer inspirerende gesprekken, die belevingstechnisch veel aanknopingspunten boden.”

Na analyse stelde Buedts vast dat waar de geïnterviewden (de binnenstad van) Amsterdam min of meer als een openbaar museum beschouwden, zij Rotterdam eerder als een levend laboratorium zagen. “Het beeld rees op van een moderne, op de toekomst gerichte stad waarin je kunt rondlopen terwijl die stad zich ter plekke vormt en ontwikkelt. En juist dat ietwat onberekenbare wordt sterk gezien als de charme van Rotterdam en spreekt tot de verbeelding.”

Voor Van Schagen was het vooral een belangrijk insight dat de geïnterviewden aangaven graag zélf de regie in handen te hebben bij het ontdekken van de stad. “Het soort bezoekers waar wij op mikken is op zoek naar méér dan het vaste lijstjes met highlights. Ze willen die zélf ontdekken, onderdeel uitmaken van de stedelijke atmosfeer en zoveel mogelijk opgaan tussen de locals. Het onderzoek maakte ook duidelijk dat het kunnen ‘blenden’ in dat ‘laboratorium’ ervoor zorgt dat deze categorie bezoekers geneigd is om terug te komen, omdat hun betrokkenheid bij de stad niet eindigt na het bezoek. En dat is uiteraard ook erg belangrijk vanuit citymarketingperspectief. Deze inzichten zijn door ons reclamebureau XYZ Creative Agency uiteindelijk vertaald in een aansprekende internationale campagne waarin niet de ‘toerist’, maar de ‘do-rist’ centraal stond. De ‘do-rist’ voelt zich aangetrokken tot de typische Rotterdamse can-do mentaliteit van de stad en herkent zichzelf daarin. Hij ziet zichzelf niet als bezoeker maar beleeft een stad het liefst als en met de bewoners van de stad. In deze campagne wordt Rotterdam door de ogen van Rotterdammers getoond. Om zo de mentaliteit van de stad tastbaar en concreet te maken.”
 

Inspiratiebron

De succesvolle ‘do-rist’ campagne eindigde in het eerste kwartaal van 2022. Maar de inzichten die Altuïtion naar boven haalde vormen nog steeds een inspiratiebron, zegt Van Schagen. “We gebruiken het perspectief van de ‘do-rist’ nu meer als basis voor alles wat we doen, als een soort van rode draad. Niet door het daar de hele tijd over te hebben, maar wél door zelf te denken als een ‘do-rist’ bij het promoten van de stad. Ons doel is om steeds opnieuw te laten zien dat je als bezoeker van Rotterdam eigenlijk altijd wel érgens door verrast kunt worden. Bijvoorbeeld door een vernissage in een kunstgalerie bij je hotel om de hoek, of door een klassiek concertje ‘op Zuid’. Dus niet allerlei hotspots centraal stellen, maar meer inspelen op buurten waar wat te ontdekken valt. Zo kunnen we met een beperkt budget toch het gedachtegoed levend houden en inspireren we bezoekers om de hele stad te ontdekken, waardoor meer ondernemers profijt hebben van ons werk.”
 

Meer klantcases

Apenheul 2.0

Bekijk case

Efteling

Bekijk case

Wilt u een 9+ organisatie worden en excelleren in emotionele klant- en medewerkersbeleving?

We kunnen u hier alles over vertellen en geven graag antwoord op al uw vragen!

Neem contact met mij op Ik mail mijn vraag

Elke 9+ ervaring
vergroot het enthousiasme en het succes.

- Stephan van Slooten